Skoro 2000 godina, najduži most na svetu nije bio ni u Kini, ni u Americi, već u Srbiji. Od 105. godine nove ere, pa sve do kraja 19. veka, ljudska ruka nije napravila ništa duže od Trajanovog mosta kod Kladova. Most dugačak 1.097,5 metara povezivao je obale Dunava između sela Kostol u Srbiji i grada Severin u današnjoj Rumuniji.
Izgradio ga je rimski car Trajan u okviru svog drugog pohoda na Dačane. U to vreme Rim je bio na vrhuncu moći, ali je i dalje zapanjujuće da je ovakvo inženjersko čudo sagrađeno za svega dve godine i to početkom 2. veka.
Projekat je vodio Apolodor iz Damaska, jedan od najvećih arhitekata antičkog sveta, poznat i po gradnji rimskog Koloseuma i Foruma. Trajanov most bio je, međutim, više od vojnog objekta, bio je simbol nadmoći i sposobnosti Rimskog carstva da pobedi prirodu.
Most nije bio usamljen podvig. Rimljani su u tadašnjoj provinciji Meziji, današnjoj Srbiji, ostavili dubok građevinski trag. Postojao je drveni most koji je povezivao rimski Singidunum (Beograd) sa Taurunumom (Zemun), kao i čak tri mosta u tadašnjem Sirmijumu (današnja Sremska Mitrovica) koji su premošćavali Savu.
Zapanjuje činjenica da se danas, u vremenu interneta i satelita, i dalje pojavljuju „stručnjaci“ koji tvrde da u antičko doba nisu bile moguće velike migracije, jer „ljudi nisu mogli da prelaze velike reke“. Zaboravlja se da ljudska civilizacija koristi čamce desetinama hiljada godina, da su reke bile putevi, a ne prepreke.
Pogled redakcije portala Srpski ugao
Dok nas ubeđuju da smo uvek bili samo periferija civilizacije, istorija nas demantuje na svakom koraku. Srbija je u prošlosti bila raskrsnica, gradilište, središte događaja. Mostovi poput Trajanovog nisu samo svedoci prošlosti, već i dokazi da je ovaj prostor bio deo srca tadašnjeg sveta.
Piše: Stefan Bogdanović